wiedzaiswiat.npx.pl
Strona Główna Artykuły Download Linki Kategorie Newsów Kontakt Szukaj Kwiecień 19 2021 15:14:25
wersja językowa
Człowiek
ewolucja człowieka
europejczyk paleolitu
zlodowacenie Würm
epoka brązu
epoka kamienia
prehistoryczne drzewo genealogiczne
skamieniałości a ewolucja
ślady przeszłości
W czym tkwi nasza wyjątkowość?
od futra do . . . futra
tajemnice hobbitów
Czas geologiczny a paleontologiczne metody odtwarzania ewolucji
początki naczelnych
australipithecus
Homo
śladami ewolucji
Ardi
antropogeneza
neandertalczyk wciąż zaskakuje
cywilizacje
kultura Vinča
nieznane miasto Majów
Starożytne Indie
skalne miasto
Çatalhüyük
Chiribaya
Sumerowie
Olmekowie - chronologia
Olmekowie
religia Olmeków
rytualne ofiary z ludzi
Majowie - historia w zarysie
Majowie i ich wierzenia
Palenque - wizytówka Majów
filmy
starożytni kosmici - dowód
Poszukując początkó człowieka - wykład Louise Leakey
odyseja rodzaju ludzkiego
tajemnice Majów
początki cywilizacji Majów
prawdziwa Atlantyda
ciekawostki
wielcy i sławni
kobiety
Archeologia i pokrewne
ogólnie
POLSKI TOP 2010
Sukcesy polskich archeologów w 2010 roku
największe odkrycia 2010
słownik archeologiczny
historia archeologii
metody badawcze
DNA z płytki nazębnej
metody datowania w archeologii
wydarzenia
średniowieczny gród w Giecznie
Must Farm
Pierwsze datowanie wikińskiej fortecy
Świątynia Hatszepsut w internecie
nieznane miasto Majów
pałac królestwa Kusz
ludzkie szczątki na poznańskiej budowie
Malowidła z Krainy Wąwozów
grobowiec w Aspen
rysunki z Nazca
najstarszy polski pochówek
Ceratopsy w Korei Płd.
Odkryto tajemnice grobowca sprzed 5 tys. lat
Indianie odkryli Europę
Rzymska łaźnia w Jerozolimie
Luba w Luclear-Art
archeologia podwodna
Heraklejon
norweski projekt
kraina MU
pierwowzór Nautiliusa
podwodna archeologia
gościnny wrak
paleontologia
niedźwiedzie jaskiniowe
mamut z Wysp Lachowskich
skamieniałości a ewolucja
wikingowie w Ameryce
wikingowie w Ameryce cd.
Z Afryki do Europy przez tysiące lat
białko sprzed milionów lat
linki
muzea archeologiczne
wydziały i instytuty
Genetyka
podstawy
struktura DNA
co z tym genem?
kod genetyczny
śmieciowe DNA
problematyczny uracyl
w służbie medycyny
odporność na HIV
badania genetyczne w onkologii
potomstwo dwóch ojców
enzymy żab w walce z białaczką
gen starości
pigułka młodości
genetyka roślin
GMO w rolnictwie
sposób na globalne ocieplenie
ciekawostki
badania genetyczne dawnych mieszkańców naszych ziem
teoria przerywanej równowagi
gen bólu głowy
Ziemia
geologia
główne jednostki geologiczne Europy
od Rodinii ...
słownik geologiczny
wulkany
budowa wnętrza Ziemi
ruch kontynentów
historia Ziemi
od Rodinii ...
Ziemia - alternatywy
Ziemia - alternatywy cd
podział dziejów Ziemi
żyjąca planeta
prądy i wiry
Oczyszczanie powietrza ogrzewa Ziemię
kambryjski wybuch życia
najstarsza woda na świecie
Jaskinie krasowe
sposób na globalne ocieplenie
Lustra i sztuczne wulkany ratunkiem dla Ziemi?
linki
muzea geologiczne
organizacje
wydziały i instytuty
strony prywatne
filmy
Pompeje Dalekiego Wschodu
wiek głupoty
buddyjski obraz świata



buddyjski obraz świata



By zrozumieć system filozoficzno-religijny jakim jest buddyzm, niezbędnym jest poznanie mentalnego obrazu świata zawartego w nim. Jest on przedstawiany niezwykle obrazowo, jako nieskończona przestrzeń zawierająca nieskończenie wieleświatów, zamieszkanych przez nieskończenie wiele istot.

Każdy ze światów dzieli się na trzy stry leżące (niby warstwy) jedna nad drugą. Są to strefy: rozkoszy zmysłowych, czystych form i bezpostaciowe.

W najniższej strefie zawierają się zimne i gorące piekła. Poza tym, ziemia przedstawiona jest jako okrągła tarcza z kontynentami i morzami, na których żyją niżsi bogowie, ludzie, zwierzęta, demony i upiory (preta).
Krótko mówiąc - najniższa strefa skupia najniższe formy istnenia.
W strefie czystych fom żyją pozbawione żądz bóstwa o subtelnych ciałach, a w strefie bezpostaciowej - te, które nie mają żadnych zewnętrznych form materialnych i rzez całe tysiąclecia pogrążone są w medytacji.

Każdy ze światów przechodzi po kolei przez każdy z etapów cyklu składającego się z powstawania, trwania, przemijania i nieistnienia.
W sytuacji, gdy jakiś świat całkowicie zniknął i od dłuższego czasu nie istnieje (na jego miejscu pozostała jedynie pusta przestrzeń) , w miejscu tym powstaje słaby wiatr, wraz z upływem czasu przybierający na sile do momentu przejścia w siły tworzące nowy świat. Wiatr ten, będący początkiem nowego kosmicznego rozwoju powstaje pod wpływem energii, będącej efektem uczynków istot żyjących w świecie zaginionym (karma).

Karma zawsze musi być yrównana, spłacona przez nagrodę lub karę i dlatego jest zalążkiem nowego świata, w którym istoty przebywające w okresie spoczynku w strefie niebiańskiej, będą mogły kontynuować swe kolejne wcielenia.

W okresie trwania świata następują kolejno po sobie po dziesięć wstępujących i zstępujących epok (na przemian). To czas ogólnego i moralnego udoskonalania się lub pogarszania. Pojawienie się oświeconych buddów, jest ściśle związane z okresami zstępującymi, bowiem tylko wówczas ludzkość jest w stanie zrozumieć znikomość wszystkiego, co ziemskie.

Cały proces trwania świata przebiega stosownie do odwiecznych kosmicznych i moralnych praw - buddyzm odrzuca istnienie jakiegoś boskiego stwórcy i rządcy świata, gdyż wyobrażenie jednej wszechmocnej, wszechwiedzącej i najlitościwszej istoty nie da się pogodzić z istnieniem świata pełnego bólu i zła moralnego i z okrutnym karaniem tych, którzy popełnili zło, przez ciosy losu i męki piekielne. Litość i wszechmocność takiego stwórcy miałaby się nijak do powszechnego zła i niedoli. Wszelkie cierpienie jest zaprzeczeniem jego istnienia.

Zgodnie z buddyzmem wszystko, co się dzieje na świecie, jest wynikiem automatycznego działania powiązania przyczyny i skutku, prawa odpłaty za dobre i złe czyny, któr z zachowaniem doskonałej sprawiedliwości i bez osobistych sympatii, czy niechęci nagradza wszystko, co dobre i karze wszystko, co złe.


Filozofia, stanowiąca podstawę buddyzmu tym różni się od większości innych systemów, że podkreśla jak najsilniej nieustanną zmienność wszystkiego, co istnieje. Nie ma nic bez pczątku i końca, jak również nie ma niczego, co posiadałoby substancjalne samodzielne istnienie - ani wieczna materia, ani wieczne dusze, czy Bóg. Niezmienne są jedynie prawa świata, pusta przestrzeń i nirwana.
W buddyzmie nie istnieją formy złożone z nieśmiertelnej duszy i przemijającego ciała, lecz wszystko co istnieje, powstaje wskutek współdziałania dharm (czynników istnienia), powstających i znów przemijających, zależnych pomiędzy sobą.

Dharmy są formami przejawiania się uniwersalnego prawa świata (dharma), ostatnimi, nie dającymi się już sprowadzić do czegoś innego siłami.

W osobowości działa pięć "grup" (skandha) dharm:
- rupa - obejmuje czynniki przejawiające się materialnie. Cielesne składniki człowieka i przeżywanego przez niego świata (barwy, dźwięki itp.)
- wedana - (niewidzialna i duchowa) obejmuje uczucia przyjemności i nieprzyjemności
- sanjana - (niewidzialna i duchowa) dotyczy spostrzeżeń i wyobrażeń, oraz zdolności ich odróżniania
- sanskara - (nieidzialna i duchowa) obejmuje siły napędowe działania duchowego i moralnego
- widżniana - (niewidzialna i duchowa) świadomość

Dharmy są właściwościami bez właściciela, stanami bez podmiotu, procesami bez podłoża, na którym się dokonują. mogą być różnego rodzaju rzeczami, lrcz dopiero ich zespołowe działanie stanowi istotę osobowości, która wydaje się nam trwałą jednością, choć nieustanne podlega przemianom.
Jedynie ciągłość procesów życiowych dostarcza złudy istnienia substancji duchowej lub duszy.

Choć buddyzm zaprzecza istnieniu nieprzemijających monad duchowych, jednocześnie uczy, że wszelkie czyny znajdą odpłatę w ponownych narodzinach. Zasilany przez karmy strumień świadomego życia nie zostaje przerwany nawet śmiercią - ciągłość jego trwa nadal i jest podstawą do powstania nowej istoty.


Ciągłość pomiędzy istotą przeszłą a teraźniejszą i przyszłą wyjaśnia doktryna zależnego powstawana - pratitja-samutpada. Posiada ona dwanaście punktó zawartych w trzech kolejnych egzystencjac:

poprzednie istnienie

1/ awidja - niewiedza, nieznajomość drogi zbawienia
2/ sanskara - ukształtowane w postaci karmy siły działające, określające los przyszłego istnienia

obecne istnienie
3/ widżimiana - świadomość
4/ namarupa - składniki duchowe i cielesne nowej osobowości
5/ szadajatana - sześć "zmysłów" powstałe w nowej istocie
6/ sparsia - rozpoczęty w chwili narodzin kontakt sześciu zmysłów ze światem
7/ wedana - wrażenie przyjemności lub przykrości, będące skutkiem kontaktu zmysłów z przedmiotami
8/ triszna - żadza, popęd płciowy
9/ upadana - intensywne pragnienie życia
10/ bhawa - tworzenie karmy dla nowego wcielenia i przechodzenie do nowej formy

przyszłe istnienie

11/dżati - ponowne narodziny
12/ dżaramarana - starzenie się i umieranie

Splot przyczynowy wyjaśnia buddystom, w jaki sposób powstaje nowa osobowość, pomijając założenie istnienia nieprzemijającej duszy. Rozumiany natomiast w sensie negatywnym, oznacza przerwanie cyklu ponownych narodzin. Gdy niewiedza zostaje unicestwiona, nie powstają już siły kształtujące karmę, ani nie powstaje nowaświadomość.
Gdy zostaje osiągnięta nirwana, wygasa istnienie indywidualne.



Komentarze
Brak komentarzy.
Dodaj komentarz
Zaloguj się, żeby móc dodawać komentarze.
Oceny
Dodawanie ocen dostępne tylko dla zalogowanych Użytkowników.

Proszę się zalogować lub zarejestrować, żeby móc dodawać oceny.

Brak ocen.
kontakt

Logowanie
Nazwa Użytkownika

Hasło



Nie jesteś jeszcze naszym Użytkownikiem?
Kilknij TUTAJ żeby się zarejestrować.

Zapomniane hasło?
Wyślemy nowe, kliknij TUTAJ.
religie
buddyzm
najnowsze
wszystkie
hinduizm
najnowsze
wszystkie
chrześcijaństwo
najnowsze
wszystkie
syberia
najnowsze
wszystkie
Europa
najnowsze
wszystkie
Azja
najnowsze
wszystkie
inne
najnowsze
wszystkie
Online
Gości Online: 1
Brak Użytkowników Online

Zarejestrowanch Uzytkowników: 80
Najnowszy Użytkownik: Andrewpaike
udostępnij


735321 Unikalnych wizyt

Powered by: PHP-Fusion v6.01.6 | Theme DX-Dark by: Daemon-X

Załóż : Własne Darmowe Forum | Własną Stronę Internetową | Zgłoś nadużycie | fashionideas.icu